Quiet Quitting w pracy – na czym polega "cicha rezygnacja"?
Spis treści
- "Wielka rezygnacja" i Quiet Quitting – co to są za pojęcia?
- Quiet Quitting – przyczyny "wielkiej rezygnacji" i "cichego odchodzenia"
- Jak rozpoznać i radzić sobie z potrzebami Quiet Quittingu?
- 4 najważniejsze wartości Quiet Quittingu. Klucz do lepszego samopoczucia
- Cele Quiet Quittingu – czy twoja praca to "cicha rezygnacja"?
- "Work-life balance" – jak radzić sobie z Quiet Quittingiem?
"Wielka rezygnacja" i Quiet Quitting – co to są za pojęcia?
Ze zjawiskiami "wielkiej rezygnacji" i "quiet quittingu" wiąże się początek fali zachorowań na COVID-19. Pandemia rozpoczęła się pod koniec 2019 r., osiągając w 2020 r. największy poziom obaw i obostrzeń, co wymusiło wiele zmian. Część dotychczasowych miejsc pracy przestała istnieć, czego w największym stopniu doświadczyła m.in. gastronomia. W innych obszarach – w miarę możliwości – wprowadzano pracę zdalną.
Były to duże zmiany – w dodatku wdrożone w bardzo krótkim czasie, co dodatkowo nasilało poczucie niepewności i braku stabilności. W wielu firmach nie było gotowych rozwiązań, które umożliwiały wprowadzenie pracowników w nowy model pracy – zabrakło również wykształconej kultury pracy w zmienionych warunkach. Dobrostan pracowników jest kluczowy w zrozumieniu, czym jest "wielka rezygnacja" i "quiet quitting".
- Za początek "wielkiej rezygnacji" (ang. "The Great Resignation") uznaje się wiosnę 2021 r. Wtedy ponad 47 milionów Amerykanów dobrowolnie zwolniło się z pracy, ponieważ nie chcieli wrócić do biur lub do stałego miejsca zatrudnienia. Trend ten utrzymywał się także w 2022 r. "Wielka rezygnacja" opisuje trend masowych zwolnień rozpoczętych w trakcie pandemii COVID-19.
- "Quiet quitting" oznacza "ciche odchodzenie", a sam termin opisuje niskie zaangażowanie pracownika w wykonywane obowiązki. Zatrudnione osoby nie chcą angażować się w dodatkowe zadania, które wykraczają poza ich właściwy zakres obowiązków. Ich cechą charakterystyczną jest niewychodzenie przed szereg.
"Quiet quitting" zyskało na popularności w 2022 r. Samo określenie nie jest jednak nowe – zostało użyte po raz pierwszy w 2009 r. przez ekonomistę Marka Boldgera. Badanie realizowane w Stanach Zjednoczonych Ameryki potwierdziło, że co najmniej 50% pracowników może otrzymać etykietę "quiet quittingu". Analizując badania z ostatniej dekady, to właśnie w 2022 r. pracownicy byli najmniej zaangażowani. Zjawisko to dotyka w przeważającej części młodszych pracowników: z pokolenia Z ("Gen Z") oraz Y ("Millenialsi").
Quiet Quitting – przyczyny "wielkiej rezygnacji" i "cichego odchodzenia"
W obu zjawiskach bezsprzecznie główną rolę odgrywa głęboki, przedłużający się brak satysfakcji z pracy. "Wielka rezygnacja" najczęściej jest wiązana z:
- brakiem szacunku w środowisku pracy,
- niewłaściwą (zagrażającą) kulturą pracy,
- brakiem poczucia profesjonalizmu i celu w realizowanych obowiązkach.
W przypadku przyczyn "cichego odchodzenia" najczęściej wymieniane są braki:
- poczucia zadbania o siebie,
- możliwości nauki i rozwoju,
- poczucia misji i celu organizacji (firmy).
Oba zjawiska łączą te same cechy, wspólne dla wszystkich ludzi: potrzeby, wartości i cele.
Jak rozpoznać i radzić sobie z potrzebami Quiet Quittingu?
Jedną ze wspólnych cech wszystkich ludzi jest konieczność realizowania własnych potrzeb. Mogą być one wspólne dla każdego, np.:
- poczucie bezpieczeństwa,
- odpoczynek,
- zapewnienie podstawowych potrzeb biologicznych.
Jednak na pewnym poziomie, każdy z nas może kierować się własnymi celami i potrzebami. Pracodawcy powinni poznać potrzeby swoich pracowników, które są związane z ich funkcjonowaniem w organizacji. Badacze zalecają regularne spotkania skupione na poczuciu satysfakcji, płynącej z realizacji własnych potrzeb, a w razie konieczności motywowanie i konstruktywne wspieranie w dążeniu do ich zaspokajania.
4 najważniejsze wartości Quiet Quittingu. Klucz do lepszego samopoczucia
Pracując nad obszarem wartości, można wyróżnić cztery osobne kategorie:
- identyfikację indywidualnych wartości,
- dopasowanie wartości indywidualnych do wartości organizacji,
- uspójnienie wartości z zachowaniem,
- zrozumienie i uznanie istotności wartości pracowników.
Ponownie zrozumienie tego, czym kieruje się dana osoba oraz tego, co stanowi dla niej główne wartości w życiu zawodowym (ale nie tylko), stanowi klucz do lepszego samopoczucia w pracy. Wymaga to bezpośredniej interakcji pomiędzy pracodawcą a pracownikiem.
Cele Quiet Quittingu – czy twoja praca to "cicha rezygnacja"?
Poniższe aspekty przyczyniają się do obniżenia zaangażowania oraz mniejszej satysfakcji z pracy:
- brak poczucia sensowności własnych działań w pracy,
- brak zrozumienia i wiary w cele organizacji,
- niewspierające środowisko.
Jeśli ktoś poprosi nas o przekopanie piaskownicy, zdecydowana większość osób nie podejdzie do tego zadania entuzjastycznie. Natomiast gdy trzeba odkopać ulubioną zabawkę małego chłopca, więcej osób zaangażuje się w misję poszukiwawczą. Nadanie celów organizacji powinno obejmować swoim zasięgiem zarówno główną strategię na poziomie całego przedsiębiorstwa, ale także na poziomie mniejszych zespołów i indywidualnych zadań.
"Work-life balance" – jak radzić sobie z Quiet Quittingiem?
"Work-life balance" nie może być tylko pustym określeniem na równowagę między pracą a życiem prywatnym. Pracodawcy powinni:
- tworzyć środowisko, które sprzyja pracownikom;
- zapewniać właściwe zarobki w oparciu o budowanie satysfakcji z wykonywanej pracy;
- odpowiednio zarządzać i przewodzić.
Kapitał ludzki zbudowany w oparciu o zasoby zatrudnionych osób to kluczowy element w strategii organizacji. Pracodawcy, którzy dbają o główne obszary – potrzeby, wartości i cele – mogą zapobiec "cichemu odchodzeniu", a także pozytywnie wpłynąć na dobrostan swoich pracowników. Wiele elementów w życiu codziennym i zawodowym zmieniło się po pandemii COVID-19. Te zmiany powinny być również uwzględnione w kulturze pracy.
Źródła
Formica S., Sfodera F., (2022), The Great Resignation and Quiet Quitting paradigm shifts: An overview of current situation and future research directions, Journal of Hospitality Marketing & Management, 31 (8), [dostęp: https://doi.org/10.1080/19368623.2022.2136601].