25 stycznia 2022

Dlaczego work-life balance jest taki ważny?

Doktor nauk o zdrowiu
Jak wynika z kompendium Masz wpływ na swoje życie równowaga między pracą, a życiem osobistym dla 79% Polaków jest ważnym obszarem wpływającym na ogólny stan zdrowia. Jest to jeden z fundamentalnych warunków zachowania dobrego zdrowia – fizycznego i psychicznego, dobrego samopoczucia oraz satysfakcji z życia zawodowego i prywatnego. Brak tej równowagi może skutkować wypaleniem zawodowym, frustracją czy nawet, poprzez permanentny stres, poważnymi chorobami.
work-life balance w twoim miejscu pracy

Jak wynika z kompendium Masz wpływ na swoje życiewnowaga między pracą, a życiem osobistym dla 79% Polaków jest ważnym obszarem wpływającym na ogólny stan zdrowia. Jest to jeden z fundamentalnych warunków zachowania dobrego zdrowia – fizycznego i psychicznego, dobrego samopoczucia oraz satysfakcji z życia zawodowego i prywatnego. Brak tej równowagi może skutkować wypaleniem zawodowym, frustracją czy nawet, poprzez permanentny stres, poważnymi chorobami.

Idea work-life balance zrodziła się na przełomie lat 70. - 80. XX wieku. Równowaga między dwiema najważniejszymi sferami życia – zawodową i prywatną, jest źródłem samorealizacji i w efekcie satysfakcji z życia. Przede wszystkim work-life balance to harmonijne przenikanie się tych sfer tak, aby obowiązki zawodowe, hobby, czas poświęcony rodzinie i przyjaciołom wzajemnie się nie wykluczały. 

Lekarze i eksperci ds. rozwoju zawodowego rekomendują wiele działań, które pomagają w zachowaniu równowagi. Są to na przykład:

  • Ogranczanie czynności, które marnują Twój czas – zbyt częste przeglądanie portali społecznościowych lub bezproduktywne spotkania to przykładowe czynności, które z pewnością można zastąpić czymś pożyteczniejszym. Zrób listę rzeczy, kwestii, czynności, które są dla Ciebie najważniejsze i zgodnie z tym poświęcaj im odpowiednio dużo czasu. 
  • Wyznaczanie celów i ich osiąganie małymi krokami. Zmiany należy wdrażać stopniowo.
  • Zmiana planu dnia – różnorodność jest niezbędna, aby nie popaść w rutynę, która sprzyja apatii i stanom depresyjnym. Zmiany nie muszą być rewolucją. Powinny dotyczyć małych rzeczy – przykładowo spróbowanie nowych smaków czy pójście inną drogą na spacer z psem.
  • Aktywność fizyczna. Podczas aktywności fizycznej obniża się poziom stresu, a organizm wydziela endorfiny, nazywane potocznie hormonami szczęścia. Niektórzy zalecają również medytację, będącą świetną formą wyciszenia i relaksu. 

Zachowanie równowagi między pracą, a życiem osobistym przynosi wiele korzyści, nie tylko dla samego pracownika, ale również dla pracodawcy. 

  • Lepsze samopoczucie i stan zdrowia. Osoby, które potrafią zachować równowagę między życiem zawodowym i prywatnym są mniej zestresowane, a więc zdecydowanie zdrowsze. Mają też więcej czasu na aktywność fizyczną, która również przyczynia się do zachowania dobrego zdrowia.  
  • Zwiększenie produktywności. Większa liczba przepracowanych godzin nie oznacza, że pracownik zrealizuje więcej zadań. Bardziej wypoczęty i zrelaksowany pracownik jest w stanie wykonać więcej zadań w krótszym czasie, jednocześnie zachowując motywację, koncentrację i kreatywność.
  • Satysfakcja i samorealizacja. Osoby, które realizują swoje zadania w pracy i nie przenoszą ich do życia prywatnego, czerpią większą przyjemność z pracy. 
  • Możliwości rozwoju. Pracownik, który nie musi skupiać się tylko na codziennych obowiązkach zawodowych, może dodatkowo rozwijać się w innych dziedzinach. Zdobywanie nowych umiejętności, kompetencji i doświadczeń zwiększa zarówno poczucie satysfakcji, jak i wartość dla pracodawcy.
  • Wizerunek pracodawcy i lojalność pracowników. Pracodawcy, którzy dbają o work-life- balance są lepiej oceniani przez swoich pracowników i chętnie polecani. Dzięki temu łatwiej im przyciągnąć i zatrzymać w firmie najlepszych specjalistów.
  • Ograniczenie kosztów związanych z rekrutacją oraz kosztów pośrednich związanych z chorobą pracownika. Jeśli pracownicy identyfikują się ze swoim miejscem pracy, to fluktuacja kadry jest niższa. Ponadto zdrowszy pracownik rzadziej korzysta ze zwolnień lekarskich, co ogranicza koszty absenteizmu i prezenteizmu. 

Jak pracodawca może wesprzeć pracownika w osiągnięciu równowagi między życiem prywatnym a zawodowym?

  • Możliwość pracy zdalnej. Oczywiście nie w każdym zawodzie da się pracować z domu, jednak coraz częściej jest to możliwe. Praca zdalna znacznie ułatwia załatwianie codziennych obowiązków i pozwala na spędzanie większej ilości czasu z bliskimi.
  • Elastyczne godziny pracy. 
  • Imprezy integracyjne z udziałem najbliższych i rodzinne dni. Oprócz standardowych wyjazdów i imprez integracyjnych, coraz więcej pracodawców “włącza” w życie firmy również rodziny i znajomych swoich pracowników. Dzięki temu nie muszą oni np. wybierać między spotkaniem ze współpracownikami, a wyjściem z najbliższymi.
  • Promowanie aktywności fizycznej i dbanie o zdrowie pracowników. 
  • Prywatna opieka medyczna oraz karty sportowe.
  • Ankiety “zadowolenia” i indywidualne spotkania z pracownikami. Pracodawcy coraz chętniej mierzą poziom zadowolenia swoich pracowników. 
  • Lokalizacja biura, z dobra siecią połączeń komunikacji miejskiej.
  • Dbanie o rozwój pracowników. Organizowanie i opłacanie szkoleń, kursów, konferencji.
  • Kultura organizacji zwracająca uwagę na istotność urlopu pracownika. 
  • Możliwość przyprowadzania do biura zwierząt. Nic tak nie rozładowuje napiętej atmosfery jak kot na kolanach lub merdający ogonem pies. Wiele przedsiębiorstw organizuje np. dzień ze zwierzakami, a nawet pozwala przyprowadzać najgrzeczniejszych pupili codziennie.