22 grudnia 2025

Standardy Ochrony Małoletnich w placówkach medycznych – czym są i kogo obowiązują?

Doktor nauk o zdrowiu
4 min.
Wprowadzenie Standardów Ochrony Małoletnich we wszystkich podmiotach, prowadzących działalność skierowaną do dzieci i młodzieży, wynika z obowiązków prawnych nałożonych Ustawą z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (tj. Dz.U. z 2024 r. poz. 560).
Standardy Ochrony Małoletnich i "Karta Praw Dziecka - Pacjenta" – czym są?

Spis treści

  1. Standardy Ochrony Małoletnich – co warto o nich wiedzieć?
  2. Prawa pacjenta – czym są i co się składa na ich zbiór?
  3. "Karta Praw Dziecka – Pacjenta". Dlaczego jest tak ważna?

 

Standardy Ochrony Małoletnich – co warto o nich wiedzieć?

Standardy Ochrony Małoletnich określają:
 

  • Zasady bezpiecznej rekrutacji. To znaczy, że placówka medyczna zatrudnia personel dopuszczony do działalności związanej z leczeniem małoletnich zgodnie z wymogami Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz.U. z 2024 r. poz. 560). Każdy pracownik placówki medycznej jest zobowiązany do zapoznania się i przestrzegania Standardów Ochrony Małoletnich, który jest dokumentem obowiązującym w placówce medycznej.
     
  • Zasady bezpiecznych relacji między Małoletnim a personelem. Oznacza to, że standardy opracowane przez placówkę medyczną zawierają zbiór zasad zapewniających bezpieczne relacje między Małoletnim, a personelem placówki medycznej, opartych na budowaniu wzajemnego zaufania. Standardy określają szczegółowo jakie formy zachowań wobec Małoletnich są niedozwolone.
     
  • Procedurę interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia Małoletniego/pozyskania wiedzy o krzywdzeniu. Personel placówki medycznej jest zobowiązany do podejmowania natychmiastowej interwencji w sytuacji podejrzenia lub powzięcia informacji o krzywdzeniu małoletniego, w tym zawiadomienia uprawnionych organów i podjęcia działań mających na celu ochronę Małoletnich. Standardy Ochrony Małoletnich zawierają informację o ogólnopolskich telefonach pomocy dla osób pokrzywdzonych przestępstwami oraz przemocą w rodzinie:
     
  • Ogólnopolski telefon dla osób pokrzywdzonych przestępstwem: +48 222 309 900;
  • Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie "Niebieska Linia": 800 120 002;
  • Telefon Zaufania Dla Dzieci i Młodzieży: 116 111.
     
  • Procedurę składania zawiadomień o przestępstwach na szkodę Małoletniego. W Standardach Ochrony Małoletnich wskazane są osoby uprawnione do zainicjowania procedury Niebieskiej Karty i zawiadamiania uprawnionych organów.
     
  • Proces szkoleń personelu. Wszyscy pracownicy placówki medycznej posiadają niezbędną wiedzę w zakresie obowiązujących Standardów Ochrony Małoletnich. Za prawidłowe realizowanie standardów i ich monitorowanie odpowiedzialne jest Kierownictwo placówki medycznej.
     
  • Zasady ochrony wizerunku Małoletnich. Placówka medyczna uznając prawo Małoletniego do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku Małoletniego i standardy ochrony danych osobowych Małoletnich na zasadach określonych przepisach prawa powszechnie obowiązującego, w szczególności w Rozporządzeniu RODO.

 

Standardy Ochrony Małoletnich są dostępne:

  • w wersji skróconej: na tablicy informacyjnej placówki medycznej i na stronie internetowej placówki medycznej;
  • w wersji graficznej dedykowanej dzieciom: dostępnej w recepcji lub wyodrębnionej części pediatrycznej w wyznaczonych miejscach w placówce medycznej;
  • w wersji pełnej do wglądu dla Małoletniego lub jego przedstawiciela ustawowego: dostępnej w recepcji placówki medycznej.

 

Prawa pacjenta – czym są i co się składa na ich zbiór?

Prawa pacjenta zarówno dorosłego, jak i dziecka są takie same i wynikają z obowiązujących przepisów prawa. Każdy pacjent ma prawo do godnego traktowania, informacji o swoim stanie zdrowia, świadomej zgody na leczenie oraz ochrony prywatności.

Prawa pacjenta są następujące:

  • Prawo do świadczeń zdrowotnych,
  • Prawo do informacji,
  • Prawo do wyrażania zgody na udzielenie świadczeń zdrowotnych,
  • Prawo do tajemnicy informacji,
  • Prawo do zgłaszania niepożądanych działań produktów leczniczych,
  • Prawo do zgłaszania sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza,
  • Prawo do dokumentacji medycznej,
  • Prawo do poszanowania intymności i godności,
  • Prawo do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego,
  • Prawo pacjenta do opieki duszpasterskiej,
  • Prawo do przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie.

 

"Karta Praw Dziecka – Pacjenta". Dlaczego jest tak ważna?

Ze względu na szczególne potrzeby najmłodszych, Rzecznik Praw Pacjenta przygotował specjalną Kartę Praw Dziecka – Pacjenta, która w przystępny sposób przedstawia te prawa w formie dostosowanej do dzieci i ich opiekunów.

Karta Praw Dziecka – Pacjenta powstała w celu popularyzowania najważniejszych praw przysługujących najmłodszym pacjentom, korzystającym ze świadczeń zdrowotnych udzielanych w szpitalach, sanatoriach czy uzdrowiskach. Można ją pobrać tutaj:

Źródła

  1. Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz.U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.).
  2. https://www.gov.pl/web/rpp/karta-praw-dziecka-pacjenta, [dostęp: 21.11.2025].
  3. https://www.gov.pl/web/rpp/prawa-pacjenta, [dostęp: 21.11.2025].
Zamknij