Standardy Ochrony Małoletnich w placówkach medycznych – czym są i kogo obowiązują?
Spis treści
- Standardy Ochrony Małoletnich – co warto o nich wiedzieć?
- Prawa pacjenta – czym są i co się składa na ich zbiór?
- "Karta Praw Dziecka – Pacjenta". Dlaczego jest tak ważna?
Standardy Ochrony Małoletnich – co warto o nich wiedzieć?
Standardy Ochrony Małoletnich określają:
- Zasady bezpiecznej rekrutacji. To znaczy, że placówka medyczna zatrudnia personel dopuszczony do działalności związanej z leczeniem małoletnich zgodnie z wymogami Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz.U. z 2024 r. poz. 560). Każdy pracownik placówki medycznej jest zobowiązany do zapoznania się i przestrzegania Standardów Ochrony Małoletnich, który jest dokumentem obowiązującym w placówce medycznej.
- Zasady bezpiecznych relacji między Małoletnim a personelem. Oznacza to, że standardy opracowane przez placówkę medyczną zawierają zbiór zasad zapewniających bezpieczne relacje między Małoletnim, a personelem placówki medycznej, opartych na budowaniu wzajemnego zaufania. Standardy określają szczegółowo jakie formy zachowań wobec Małoletnich są niedozwolone.
- Procedurę interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia Małoletniego/pozyskania wiedzy o krzywdzeniu. Personel placówki medycznej jest zobowiązany do podejmowania natychmiastowej interwencji w sytuacji podejrzenia lub powzięcia informacji o krzywdzeniu małoletniego, w tym zawiadomienia uprawnionych organów i podjęcia działań mających na celu ochronę Małoletnich. Standardy Ochrony Małoletnich zawierają informację o ogólnopolskich telefonach pomocy dla osób pokrzywdzonych przestępstwami oraz przemocą w rodzinie:
- Ogólnopolski telefon dla osób pokrzywdzonych przestępstwem: +48 222 309 900;
- Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie "Niebieska Linia": 800 120 002;
- Telefon Zaufania Dla Dzieci i Młodzieży: 116 111.
- Procedurę składania zawiadomień o przestępstwach na szkodę Małoletniego. W Standardach Ochrony Małoletnich wskazane są osoby uprawnione do zainicjowania procedury Niebieskiej Karty i zawiadamiania uprawnionych organów.
- Proces szkoleń personelu. Wszyscy pracownicy placówki medycznej posiadają niezbędną wiedzę w zakresie obowiązujących Standardów Ochrony Małoletnich. Za prawidłowe realizowanie standardów i ich monitorowanie odpowiedzialne jest Kierownictwo placówki medycznej.
- Zasady ochrony wizerunku Małoletnich. Placówka medyczna uznając prawo Małoletniego do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku Małoletniego i standardy ochrony danych osobowych Małoletnich na zasadach określonych przepisach prawa powszechnie obowiązującego, w szczególności w Rozporządzeniu RODO.
Standardy Ochrony Małoletnich są dostępne:
- w wersji skróconej: na tablicy informacyjnej placówki medycznej i na stronie internetowej placówki medycznej;
- w wersji graficznej dedykowanej dzieciom: dostępnej w recepcji lub wyodrębnionej części pediatrycznej w wyznaczonych miejscach w placówce medycznej;
- w wersji pełnej do wglądu dla Małoletniego lub jego przedstawiciela ustawowego: dostępnej w recepcji placówki medycznej.
Prawa pacjenta – czym są i co się składa na ich zbiór?
Prawa pacjenta zarówno dorosłego, jak i dziecka są takie same i wynikają z obowiązujących przepisów prawa. Każdy pacjent ma prawo do godnego traktowania, informacji o swoim stanie zdrowia, świadomej zgody na leczenie oraz ochrony prywatności.
Prawa pacjenta są następujące:
- Prawo do świadczeń zdrowotnych,
- Prawo do informacji,
- Prawo do wyrażania zgody na udzielenie świadczeń zdrowotnych,
- Prawo do tajemnicy informacji,
- Prawo do zgłaszania niepożądanych działań produktów leczniczych,
- Prawo do zgłaszania sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza,
- Prawo do dokumentacji medycznej,
- Prawo do poszanowania intymności i godności,
- Prawo do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego,
- Prawo pacjenta do opieki duszpasterskiej,
- Prawo do przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie.
"Karta Praw Dziecka – Pacjenta". Dlaczego jest tak ważna?
Ze względu na szczególne potrzeby najmłodszych, Rzecznik Praw Pacjenta przygotował specjalną Kartę Praw Dziecka – Pacjenta, która w przystępny sposób przedstawia te prawa w formie dostosowanej do dzieci i ich opiekunów.
Karta Praw Dziecka – Pacjenta powstała w celu popularyzowania najważniejszych praw przysługujących najmłodszym pacjentom, korzystającym ze świadczeń zdrowotnych udzielanych w szpitalach, sanatoriach czy uzdrowiskach. Można ją pobrać tutaj:
Źródła
- Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz.U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.).
- https://www.gov.pl/web/rpp/karta-praw-dziecka-pacjenta, [dostęp: 21.11.2025].
- https://www.gov.pl/web/rpp/prawa-pacjenta, [dostęp: 21.11.2025].
