04 sierpnia 2022

Prawidłowa postawa na rowerze

Specjalista medycyny sportowej
Jazda na rowerze jest jedną z najpopularniejszych aktywności fizycznych, dostępną dla większości osób, które chcą zadbać o zdrowie. Aby czerpać w pełni z dobrodziejstw dwóch kołek, warto zadbać o to, by jeździć bezpiecznie i wygodnie, a co za tym idzie – także zdrowo. Źle wyregulowany jednoślad może przyczynić się do bólu mięśni i stawów. Dowiedz się, jak ustawić wysokość kierownicy i siodełka, tak aby zachować prawidłową postawę na rowerze. Tych kilka podstawowych zasad pozwoli każdemu rowerzyście przy minimalnym wysiłku jechać z maksymalną prędkością bez obawy o ryzyko bólu czy kontuzji.
Na rowerze

Spis treści

  1. Jakie negatywne skutki powoduje nieprawidłowa pozycja na rowerze?
  2. Przygotowanie roweru
  3. Jak odpowiednio siedzieć na rowerze?

Jakie negatywne skutki powoduje nieprawidłowa pozycja na rowerze?

Często nie zdajemy sobie sprawy z tego, że niewłaściwie wyregulowany rower może prowadzić do późniejszego złego samopoczucia. Skutkiem niezachowania prawidłowej pozycji na rowerze są najczęściej bóle szyi, ramion, pleców czy kolan. 

Nieprawidłowa pozycja na rowerze powoduje przede wszystkim bóle kolan oraz lędźwiowego i szyjnego odcinka kręgosłupa. Skutkuje także drętwieniem rąk i gorszą efektywnością pedałowania, co doprowadza do większego i szybszego zmęczenia

Przygotowanie roweru

Istotne znaczenie dla komfortu i efektywności jazdy na rowerze ma właściwe przygotowanie sprzętu. Warto więc zwrócić uwagę m.in. na:

  • wysokość siodełka,
  • właściwe ciśnienie w oponach,
  • funkcjonowanie hamulców i przerzutek,
  • sprawność łańcucha.

Jeśli rower nie był dawno używany – przyda mu się należyte serwisowanie oraz sprawdzenie obowiązkowego wyposażenia roweru.

Jak odpowiednio siedzieć na rowerze

Należy pamiętać, aby pomiędzy ramieniem a tułowiem zachować kąt 90 stopni. Im większe zgięcie naszych rąk, tym bardziej aerodynamiczna sylwetka. Zastosowanie tej zasady nie tylko zwiększy komfort jazdy, ale pozwoli na osiągnięcie jak najlepszych wyników. Im niżej ustawiona jest kierownica, tym mniejszy jest opór powietrza.

Wszystko zależy również od typu użytkowanego sprzętu. Rower górski wymusza nachylenie tułowia ok. 60 stopni. Kierownica jest nieco wyżej niż siodełko, a na nierównym terenie oprócz nóg pracują intensywnie też ramiona i barki.

Szybka jazda szosowa lub gravel w terenie wymaga nachylenia tułowia aż do 40 stopni – kierownica jest niżej niż siodełko. Taka pozycja obciąża kark (przez odchylenie głowy) i plecy (mocne pochylenie tułowia).

Rower miejski jest najbardziej komfortowy i najłatwiej zachować właściwą postawę ciała. Jednak i w tym przypadku dobrze wiedzieć jak należy dopasować rower do swojej postawy, aby jazda na jednośladzie przynosiła same korzyści. Przede wszystkim siodełko powinno znajdować się na wysokości bioder, kierownicę należy ustawić o wiele wyżej niż siodełko, tułów powinien być prawie wyprostowany jak podczas chodzenia, a szyję należy utrzymywać w neutralnej pozycji. 

Prawidłowa postawa na rowerze

Żeby zachować prawidłową pozycję na rowerze, należy stosować się do powyższych rad. Nie tylko ułożenie rąk czy ustawienie stóp ma ogromny wpływ na naszą sylwetkę. Równie ważny jest prawidłowy dobór siodełka i kierownicy, a także ich właściwe wyregulowanie. Wszystko to pozwoli cieszyć się jazdą bez kontuzji.

 

 

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się więcej w Polityce prywatności