19 czerwca 2024

Raport o zdrowiu psychicznym w środowisku pracy na finał kampanii edukacyjnej „Bliżej Siebie”

PZU Zdrowie
Kampania „Bliżej Siebie” porusza temat zdrowia psychicznego w obliczu różnych wyzwań zawodowych. To druga edycja, ponownie zrealizowana w partnerstwie z PZU Zdrowie. W ramach inicjatywy we współpracy z ekspertami powstały liczne materiały edukacyjno-informacyjne. Kampania przybliża temat zdrowia psychicznego oraz wellbeingu, zwłaszcza biorąc pod uwagę liczne zmiany w otoczeniu. Finałem była premiera raportu „Presja zmian a emocje i zdrowie psychiczne w środowisku pracy”, który został opracowany na podstawie ogólnopolskiego badania.

Zarządzanie zmianą jako element zdrowia psychicznego – wyniki badania

Raport powstał na podstawie ogólnopolskiego badania zrealizowanego na grupie 1300 osób. W odpowiedzi na gwałtowne zjawiska ostatnich lat związane z pandemią czy wojną w Ukrainie, w badaniu poruszono tematy takie jak: reakcja na zmiany, w tym stres z nimi związany, empatia w miejscu pracy czy oczekiwania względem wsparcia zdrowia psychicznego oferowanego przez firmę. 
Co mówią dane? 
  • 51% liderów i 52% pracowników odczuwa przeciążenie emocjonalne - to o 10 punktów procentowych więcej niż w poprzedniej edycji;
  • 58% badanych określiło emocje, jakie najczęściej są pierwszą reakcją na informację o zmianie, jako negatywne i nieprzyjemne w odczuwaniu; 
  • 50% liderów i 47% pracowników przyznało, że czują się zmęczeni ciągłymi zmianami;
  • 45% badanych twierdzi, że zmiany wprowadzane są bez żadnego przygotowania pracowników - prawie 60% badanych nie jest przekonanych, aby zmiany w ich firmie były zawsze szczegółowo komunikowane i wyjaśniane.

Raport „Presja zmian a emocje i zdrowie psychiczne w środowisku pracy” dostępny jest bezpłatnie tutaj.

 

Konferencja „Bliżej Siebie”

Premierze raportu towarzyszyła konferencja, w trakcie której eksperci dyskutowali na tematy związane z wynikami badania. Podczas panelu „Lider w czasach turbulencji” PZU Zdrowie reprezentowała Aneta Sobczyńska, dyrektorka Biura Usług Cyfrowych i Produktów Zdrowotnych.
Zwróciła uwagę na rolę lidera w kształtowaniu postaw w zespole, często poprzez przykład. Podkreśliła, jak ważna jest umiejętność budowy zaufania. Ludzie powinni mieć przestrzeń, aby powiedzieć co myślą. Trzeba być autentycznym, konsekwentnym i otwartym, ale także wspierać kreatywność i pozwolić na błędy, bo inaczej pracownicy nie będą próbować. Taki zespół, nawet w czasach zmiany, przetrwa.
 

#JaTeżTakMam

W trakcie kampanii organizatorzy podkreślają, jak bardzo ważna jest samoświadomość dotycząca własnych potrzeb i emocji. Niestety w życiu zawodowym i prywatnym funkcjonuje wiele krzywdzących uproszczeń. To sprawia, że wyrażanie emocji jest odwagą.
Stąd akcja #JaTeżTakMam, zachęcająca do dzielenia się swoimi odczuciami. Celem jest pokazanie, że nie da się żyć w pełni, nie czując. Warto wybierać autentyczność.
Jak można dołączyć do akcji?
  • Udostępnij na swoich profilach w mediach społecznościowych wybrany spot, dołącz hasztag #JaTeżTakMam i oznacz profil @blizejsiebie.
  • Dokończ zdanie „Ja też tak mam, że…” – zrób zdjęcie lub nagraj filmik, opublikuj na swoich profilach w mediach społecznościowych i koniecznie dołącz hasztag #JaTeżTakMam oraz oznacz profil @blizejsiebie.
Zobacz film i przeczytaj więcej o akcji.

 

Kampania „Bliżej Siebie”

Inicjatywa zwraca uwagę na stały aspekt, który towarzyszy nam w obecnej rzeczywistości społeczno-zawodowej – na zmiany. Celem jest pokazanie, że zarządzanie zmęczeniem zmianami powinno stać się nieodłączną częścią strategii organizacji. Pracownicy potrzebują wsparcia w adaptacji do zmian i radzeniu sobie z emocjami. Odpowiedzią na to jest właściwa kultura organizacyjna, ale także odpowiednie rozwiązania dla pracowników – np. możliwość skorzystania z konsultacji ze specjalistą czy platforma Wellmobile, która daje dostęp do materiałów nt. dobrostanu.
W gronie partnerów głównych, oprócz PZU Zdrowie, znajdują się także: Sodexo Polska, IKEA, Orange, Axpo i Tutlo. Organizatorzy wydarzenia podkreślili, jak ważne jest dzielenie się case study, dzięki czemu partnerzy stają się inspiracją dla innych organizacji.
Zachęcamy do zapoznania się z case study PZU Zdrowie.
 

O PZU Zdrowie

PZU Zdrowie jest jednym z największych ogólnopolskich operatorów medycznych. W sieci medycznej PZU Zdrowie jest: 130 placówek własnych, w tym pracownie diagnostyki obrazowej, 2400 placówek partnerskich w 600 miastach w Polsce, infolinia medyczna, portal pacjenta mojePZU oraz Centrum Telemedyczne. PZU Zdrowie zapewnia opiekę zdrowotną w formie ubezpieczeń i abonamentów dla firm oraz klientów indywidualnych i w ramach NFZ.