08 kwietnia 2024

Zdrowie psychiczne w środowisku pracy – PZU Zdrowie po raz drugi partnerem kampanii „Bliżej Siebie”

PZU Zdrowie
86% pracowników uważa, iż praca ma duży wpływ na zdrowie psychiczne, a 58% zatrudnionych oczekuje od pracodawcy pomocy w radzeniu sobie ze stresującymi sytuacjami, takimi jak wypalenie zawodowe, trudne relacje i konflikty z kolegami. PZU Zdrowie po raz drugi dołączyło do grona partnerów głównych ogólnopolskiej kampanii edukacyjno-informacyjnej „Bliżej siebie” na temat zdrowia psychicznego w środowisku pracy. Zeszłoroczna edycja trafiła do 75 tys. pracowników. W tym roku akcja koncentruje się na tematyce zarządzania zmianą.
Kampania „Bliżej Siebie” podkreśla znaczenie zdrowia psychicznego w miejscu pracy – z jednej strony bycie bliżej samego siebie, czyli bardziej świadomym swoich emocji, potrzeb i reakcji, a z drugiej strony – bliżej współpracowników, co pozwala na otwartą komunikację i efektywną współpracę w zespole. 
 
Pracownicy stają przed szeregiem wyzwań w nieustannie zmieniającym się otoczeniu. Z jednej strony pojawiają się coraz to nowsze rozwiązania technologiczne, z drugiej kryzysy (takie jak pandemia czy wojna za naszą wschodnią granicą) zmieniają oblicze gospodarki. To wywołuje zaś kolejne zmiany – w obszarze trybu pracy i modelu zatrudnienia. Menadżerowie mierzą się z koniecznością zarządzania różnorodnością, a wszyscy pracownicy, niezależnie od stanowiska – z możliwością przeciążenia emocjonalnego.
 
Presja, która wynika z tych wyzwań, wymaga umiejętności takich jak zarządzanie zmianami i emocjami z nimi związanymi. Na tym koncentruje się tegoroczna odsłona kampanii – to oznacza, że poruszymy m.in. tematy: umiejętności adaptacji do zmian, odporności psychicznej, radzeniu sobie ze stresem, zarządzaniu emocjami, zmęczeniu cyfrowym, komunikacji i kompetencjach niezbędnych w obliczu zmian.
 
Jako operator medyczny podchodzimy do zdrowia kompleksowo, kierując się definicją WHO, zgodnie z którą zdrowie to pełny dobrostan fizyczny, psychiczny i społeczny, a nie tylko brak choroby lub niepełnosprawności. W naszych działaniach – zarówno skierowanych do pracowników PZU Zdrowie, jaki i tych, które wspierają innych pracodawców – proponujemy różnorodne działania. Jest to zarówno opieka medyczna, jak i akcje profilaktyczne czy edukacyjne. Korzyści z wdrożenia rozwiązań, które wspierają zdrowie psychiczne pracowników, są odczuwalne nie tylko dla osób zatrudnionych, ale także dla firm. Dzięki temu pracodawcy zyskują atrakcyjny wyróżnik na rynku pracy – mówi Weronika Dejneka, p.o. prezes Zarządu PZU Zdrowie.
 
Kampania potrwa do końca czerwca. W tym czasie odbędzie się szereg spotkań z ekspertami na temat różnych aspektów zarzadzania zmianą i wspierania dobrostanu pracowników. Już 18 kwietnia o godz. 11:00 podczas webinaru porozmawiamy o odwadze i zaufaniu w organizacji. PZU Zdrowie będzie reprezentować Katarzyna Fryc, dyrektor ds. telemedycyny w Biurze Usług Cyfrowych, która przybliży temat wellbeingu.
 
Kalendarium wydarzeń:
  • 11 kwietnia – wywiad live z Marzeną Grochowską „Jak nasz mózg reaguje na zmiany i niewiadomą oraz jak można mu pomóc?”;
  • 18 kwietnia – webinar „Ewolucja czy rewolucja? O odwadze i zaufaniu w organizacji”;
  • 25 kwietnia – wywiad live z Małgorzatą Henke „Czy jesteśmy wystarczająco odporni psychicznie w świecie turbulencji?”;
  • 9 maja – wywiad live z Jackiem Santorskim „Fakty i mity o zmianie, czyli jak oswoić przyszłość”;
  • 15 maja – webinar „Optymizm w czasach niepewności i różnorodności”;
  • 23 maja – wywiad live z Radkiem Rucińskim „Transformacja organizacji zaczyna się od ludzi”;
  • 4 czerwca – webinar „Jak oswoić lęk i niepewność?”;
  • 6 czerwca – wywiad live z Małgorzatą Jakubicz „Roboty do roboty, a ludzie do pracy! O dobrostanie w cyfrowym świecie”;
  • 27 czerwca – wywiad live z Beatrix Eder „Lider na nowe czasy, czyli o przywództwie w erze 4-tej rewolucji przemysłowej”.
 
W ramach akcji działa również baza wiedzy, która zawiera informacje o samej kampanii, organizatorach i jej przebiegu, jednak przede wszystkim na temat zdrowia psychicznego w środowisku pracy. Na stronie blizejsiebie.info znajdują się materiały edukacyjne, m.in. artykuły, poradniki, wywiady z ekspertami, wideo i animacje oraz interaktywne webinary.
 
Grupa ArteMis, która jest organizatorem projektu, zaplanowała także działania marketingowe i public relations, których celem jest dotarcie z edukacją do jak najszerszego grona odbiorców, w tym komunikacja na profilach w mediach społecznościowych i kanałach influencerów. 
 
Więcej informacji: blizejsiebie.info
 
Patronatu honorowego udzielili: Minister Rodziny i Polityki Społecznej, Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Główny Inspektor Pracy i Centralny Instytut Ochrony Pracy - Państwowy Instytut Badawczy. Wspierają ją także: Krajowa Izba Gospodarcza, Mazowieckie Centrum Neuropsychoterapii, Koalicja Bezpieczni w Pracy, Polskie Stowarzyszenie ESG, Krajowe Centrum Promocji Zdrowia w Miejscu Pracy, Fundacja Nie Widać Po Mnie, Fundacja Venture Café, CIC Warsaw, Dream Eployer Hub i Centrum Kreatywności Targowa. Patronami medialnymi działań są: Forbes, WP, Gazeta Małych i Średnich Przedsiębiorstw, HRnews.pl, portal HR Polska, magazyn Personel i Zarządzanie, portal Marka Pracodawcy, Gazeta Małych i Średnich Przedsiębiorstw, Nowoczesny Lider, Medexpress.pl.
 
PZU Zdrowie jest jednym z największych ogólnopolskich operatorów medycznych. W sieci medycznej PZU Zdrowie jest: 130 placówek własnych, w tym pracownie diagnostyki obrazowej, 2400 placówek partnerskich w 600 miastach w Polsce, infolinia medyczna, portal pacjenta mojePZU oraz Centrum Telemedyczne. PZU Zdrowie zapewnia opiekę zdrowotną w formie abonamentów dla firm oraz klientów indywidualnych i w ramach NFZ.