07 listopada 2023

PZU Zdrowie edukuje na temat męskich nowotworów w akcji #dlaKOLEGIpytam

PZU Zdrowie
Listopad to w kalendarzu promocji zdrowia miesiąc, kiedy szczególną uwagę zwraca się na problem męskich nowotworów. PZU Zdrowie przygotowało akcję edukacyjną #dlaKOLEGIpytam, zachęcającą mężczyzn do profilaktyki uroonkologicznej.

Według danych Krajowego Rejestru Nowotworów, nowotwory męskich narządów płciowych dotykają zarówno starszych, jak i młodszych pacjentów. W 2020 roku zdiagnozowano ponad 14 tys. zachorowań na raka prostaty (głównie u mężczyzn po 60. roku życia) i ponad tysiąc przypadków nowotworów jądra (już po 20 roku życia).

Tytuł akcji #dlaKOLEGIpytam nawiązuje do potocznego zwrotu, spotykanego na forach internetowych, utożsamianego z chęcią pozostania anonimowym. Nierealne wyobrażenia o męskości mogą rzutować na podejście pacjentów do opieki zdrowotnej i profilaktyki. Bywa, że na skutek społecznego tabu mężczyźni nadal niechętnie konsultują z lekarzem. Według danych NFZ odsetek mężczyzn korzystających z wizyt lekarskich w ostatnich 10 latach wyniósł 55-65 proc., natomiast odsetek kobiet był o 10 proc. wyższy. Dodatkowo mężczyźni chorują częściej, a główną przyczyną zgonów są choroby układu krążenia oraz nowotwory złośliwe.

O męskich problemach bez patosu

W ramach akcji „dlaKOLEGIpytam” zostały przygotowane treści edukacyjne,  umieszczone w bazie wiedzy w zakładce „Profilaktyczna Jesień”, które będą systematycznie publikowane w mediach społecznościowych PZU Zdrowie.

Akcję otwiera film „20 spraw, o które urologa #dlaKOLEGIpytam”. Stworzony został w popularnym formacie Q&A, dostępny na kanale YouTube PZU Zdrowie. W roli eksperta wystąpił dr n. med. Hubert Kamecki, który współpracuje z Centrum Medycznym PZU Zdrowie Warszawa Górnośląska i konsultuje pacjentów urologicznych. Pytania zostały podzielone na kategorie tematyczne: choroby jąder i prostaty oraz inne istotne dla zdrowia mężczyzny takie jak: spadek libido, terapia testosteronem czy uszkodzenia męskich narządów płciowych.

Forma wspierająca treść

W bazie wiedzy PZU Zdrowie „Profilaktyczna Jesień” znalazły się także artykuły poradnikowe i infografiki instruktażowe, np. dotyczące samobadania jąder. W mediach społecznościowych komunikację uzupełniają ilustracje typograficzne. W komunikowaniu akcji #dlaKOLEGIpytam uczestniczyć będą także internetowi twórcy, kojarzący się z dobrym stylem: Mikołaj Teperek, autor reportaży z podróży po Stanach Zjednoczonych i podcaster oraz Adam Ptak, Dawid Tymiński, Karol Majchrzak i Piotr Karwala, czyli kwartet twórczy poświęcony męskiej elegancji DandyCore. 

Profilaktyczna Jesień

Jesień to czas szerzenia świadomości onkologicznej u kobiet i mężczyzn. Dlatego od początku października na stronie zdrowie.pzu.pl/profilaktycznajesien oraz w mediach społecznościowych PZU Zdrowie publikowane są materiały poświęcone profilaktyce nowotworów. W październiku przeprowadzona została akcja edukacyjna pod hasłem #myBREASTfriend na temat raka piersi.

Pakiety profilaktyczne PZU Zdrowie zawierają rekomendowane badania i konsultacje lekarskie pod kątem wybranych zagadnień zdrowotnych. W ramach pakietu ginekologicznego kobiety mogą wykonać: cytologię płynną, USG ginekologiczne i USG piersi lub mammografię. Natomiast  zakres pakietu urologicznego dla mężczyzn wchodzi: PSA panel (badanie z krwi), USG jąder i USG gruczołu krokowego. Po wykonanych badaniach pacjenci mogą wygodnie omówić wyniki z lekarzem w formie telekonsultacji. 

 

 

PZU Zdrowie jest jednym z największych ogólnopolskich operatorów medycznych. W sieci medycznej PZU Zdrowie jest: 130 placówek własnych, w tym pracownie diagnostyki obrazowej, 2400 placówek partnerskich w 600 miastach w Polsce, infolinia medyczna, portal pacjenta mojePZU oraz Centrum Telemedyczne. PZU Zdrowie zapewnia opiekę zdrowotną w formie ubezpieczeń i abonamentów dla firm oraz klientów indywidualnych i w ramach NFZ.