11 czerwca 2025

Premiera „Przewodnika po narzędziach odwoływania wizyt” – zapraszamy do lektury

PZU Zdrowie
Publikacja powstała ramach kampanii społecznej „Odwołuję. Nie Blokuję”, której współorganizatorem jest PZU Zdrowie. „Przewodnik po narzędziach odwoływania wizyt” przedstawia narzędzia, które wspomagają walkę z tzw. epidemią nieodwoływanych wizyt, obserwowaną od lat w systemie ochrony zdrowia. Rekomendacje zawierają zarówno najtańsze i najprostsze rozwiązania, jak i te oparte o najnowsze technologie – tak, aby każda placówka medyczna w Polsce znalazła w optymalne dla siebie rozwiązania.

Według danych Narodowego Funduszu Zdrowia, w 2024 roku nie odwołano około 1,3 mln wizyt lekarskich – to utracony potencjał całego systemu ochrony zdrowia. W odpowiedzi na to wyzwanie kampanię „Odwołuję. Nie Blokuję” zainaugurowało Centrum Medyczne CMP. Jej celem są  sektorowe poszukiwania rozwiązania problemu tzw. „non-show”, czyli umówionych wizyt, na które nie stawiają się zapisani pacjenci, a z których mogliby skorzystać inni.

W ramach trzeciej edycji kampanii powstał „Przewodnik po narzędziach odwoływania wizyt”, który swoją premierę miał we wtorek 10 czerwca w siedzibie Rzecznika Praw Pacjenta.

Przewodnik przestawia narzędzia, które wspomagają walkę z tzw. epidemią nieodwoływanych wizyt w placówkach medycznych. Rekomendacje zawierają zarówno najtańsze i najprostsze rozwiązania, jak i te oparte o najnowsze technologie – tak, aby każda placówka w Polsce znalazła w optymalne dla siebie rozwiązania. Publikację dodatkowo wzbogaciły wypowiedzi ekspertów. 

Jednym z kluczowych wyzwań w zarządzaniu dostępnością wizyt jest umożliwienie skutecznego odwoływania i ponownego udostępniania terminów. W naszym systemie wdrożyliśmy rozwiązania, które łączą edukację pacjentów z automatyzacją procesów. Pacjenci mogą odwołać wizytę wygodnie przez SMS, portal mojePZU, aplikację mobilną, a w ramach działań testowych wdrożyliśmy także voicebota, który dzwoni do pacjentów, pytając, czy pojawią się na wizycie – mówi w swoim komentarzu Weronika Dejneka, członkini Zarządu PZU Zdrowie.

Swoją wiedzą i doświadczeniem dzielą się również przedstawiciele pozostałych współorganizatorów, partnerów merytorycznych i honorowych kampanii, m.in.: Minister Zdrowia Izabela Leszczyna, prezes Narodowego Funduszu Zdrowia Filip Nowak, prezes Polskiej Federacji Szpitali prof. nadzw. Jarosław Fedorowski, Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec, prezes Naczelnej Izby Lekarskiej Łukasz Jankowski i prezes Fundacji MY Pacjenci Magdalena Kołodziej.

Z treścią publikacji można zapoznać się na stronie: https://www.gov.pl/web/rpp/dobre-praktyki-w-zakresie-zarzadzania-kolejka-pacjentow-i-odwolywania-wizyt 

Spotkanie organizatorów kampanii z przedstawicielami organizacji pacjenckich w biurze RPP było okazją do podsumowania trzeciej edycji kampanii, która wystartowała jesienią 2024 r., a także do rozpoczęcia prac koncepcyjnych przed startem nowej odsłony inicjatywy. Uczestnicy zastanawiali się, jak zbudować jak największą rozpoznawalność kampanii oraz jak zapewnić różnorodne możliwości odwoływania wizyt. Efekty dyskusji poznamy podczas czwartej edycji kampanii „Odwołuję. Nie Blokuję”.

PZU Zdrowie jest jednym z największych ogólnopolskich operatorów medycznych. W sieci medycznej PZU Zdrowie jest: 130 placówek własnych, w tym pracownie diagnostyki obrazowej, 2400 placówek partnerskich w 600 miastach w Polsce, infolinia medyczna, portal pacjenta mojePZU oraz Centrum Telemedyczne. PZU Zdrowie zapewnia opiekę zdrowotną w formie abonamentów dla firm oraz klientów indywidualnych i w ramach NFZ.

Zamknij