12 maja 2021

Nowa strategia PZU Zdrowie oparta na ekosystemie

PZU Zdrowie
Ekosystem zdrowia i oferta profilaktyczna wyznaczają kierunek rozwoju PZU Zdrowie, który ma zapewnić spółce umocnienie pozycji na rynku prywatnej opieki medycznej. Nowa strategia operatora medycznego zakłada blisko dwukrotne zwiększenie przychodów w ciągu czterech lat. Stanowi rozwinięcie ogłoszonej w marcu Strategii Grupy PZU na lata 2021-2024, której jednym z głównym filarów jest obszar zdrowia.

Zamierzamy w pełni wykorzystać synergie wynikające z tego, że PZU Zdrowie jest częścią Grupy PZU. Żaden z naszych konkurentów nie posiada takiej przewagi, którą stanowi baza ponad 20 milionów klientów. To sprawia, że jesteśmy w stanie realnie wpłynąć na długoterminową poprawę stanu zdrowia społeczeństwa, co wiąże się z koniecznością wzięcia przez nas jeszcze większej odpowiedzialności, również w wymiarze społecznym – mówi Aleksandra Agatowska, prezes Zarządu PZU Życie, odpowiedzialna za obszar Zdrowia w Grupie PZU.

Pandemia, mimo nieustannego poczucia strachu i niepewności, przypomniała nam, że nasze zdrowie jest unikalną wartością. Mimo, że każdy z nas jest inny, dbanie o zdrowie powinno być najwyższym priorytetem. Właśnie dlatego, w naszej strategii połączyliśmy kwestię potrzeb zdrowotnych naszych pacjentów z modelem biznesowym spółki – wyjaśnia Anna Janiczek, prezes Zarządu PZU Zdrowie.

Ambitny i zdrowy rozwój

Głównym celem biznesowym strategii PZU Zdrowie jest osiągniecie 1,7 mld zł przychodu do 2024 roku, co oznacza podwojenie obecnego wyniku i tempo rozwoju przekraczające dynamikę rynkową. Będziemy spółką, która rozwija się w zdrowy sposób, dlatego stawiamy przed sobą kolejny ambitny cel, którym jest utrzymanie rentowności na poziomie sprzed pandemii. Triadę naszych celów strategicznych dopełnia wskaźnik NPS. Chcemy być najbardziej proklienckim dostawcą usług medycznych. Jeszcze przed ogłoszeniem strategii zrealizowaliśmy wiele inicjatyw ukierunkowanych na utrzymanie wysokiej jakości, w tym ostatni Kurs Na Pacjenta dla pracowników naszej sieci placówek medycznych promujący najlepsze praktyki i standardy obsługi. 

Doradca zdrowia

Wspólnym mianownikiem dla celów biznesowych spółki i oczekiwań pacjentów będzie profilaktyka. Postawimy mocno na jej rozwój, ponieważ wierzymy, że jesteśmy w stanie zrewolucjonizować podejście do myślenia o zdrowiu przez społeczeństwo. Połączymy wiedzę ekspercką pracowników PZU Zdrowie z rozwiązaniami technologicznymi, które pozwolą nam spersonalizować podejście do pacjenta. 

Podstawą naszego dotychczasowego modelu działania była koncentracja na zapewnieniu pacjentowi szybkiego dostępu do opieki medycznej. Teraz chcemy pełnić jednak rolę aktywnego doradcy zdrowotnego, którego celem nie jest samo leczenie, ale utrzymanie pacjenta w dobrym zdrowiu. Jestem przekonana, że firmom, które nam zaufały, możemy zaoferować coś więcej, niż tylko benefity w postaci abonamentów medycznych ‒ mówi Anna Janiczek, prezes Zarządu PZU Zdrowie.

Z jednej strony postawimy na rozwiązania zwiększające wartość dodaną dla klienta firmowego – mocniej wchodząc w rolę doradcy zdrowotnego. Z drugiej strony, zamierzamy stać się wiodącym podmiotem świadczącym usługi zdrowotne dla klientów indywidualnych. Włożymy dużo wysiłku w rozwój rozwiązań proklienckich, które pomogą marce PZU Zdrowie mocniej zaistnieć w świadomości Polaków.

Wykorzystamy również doświadczenie wynikające ze współpracy z Ministerstwem Zdrowia oraz Grupą PZU przy projektach związanych z walką z pandemią, m.in. Domową Opieką Medyczną oraz Narodowego Programu Szczepień.

Własna sieć o jednolitym standardzie

PZU Zdrowie jeden z największych operatorów medycznych w Polsce ze 130 placówkami własnymi i 2200 partnerskimi w 600 miastach w Polsce oraz z własną siecią pracowni diagnostyki obrazowej i centrum telemedycznym. 

Chcąc wyznaczać standardy w zakresie jakości musimy mieć pełny wpływ na realizowane procesy oraz szerokość oferty świadczonych usług. Zbalansujemy nasz dalszy rozwój – będziemy rozwijać się organicznie, ale też przez kolejne przejęcia.

Zamierzamy mocniej inwestować w placówki, które już dzisiaj posiadamy w naszym portfelu, zarówno pod kątem wizualnym, jak również kompetencji personelu. Obecnie PZU Zdrowie zatrudnia 6000 pracowników medycznych i niemedycznych. Chcąc realizować ambitne cele biznesowe dołożymy wszelkich starań, aby przyciągnąć najlepszy personel medyczny oraz ekspertów biznesowych, którzy wspólnie z nami zrealizują nowe projekty. Chcemy być pracodawcą pierwszego wyboru na rynku opieki zdrowotnej. 

Innowacje dla pacjenta i lekarza

Zdajemy sobie sprawę ze stale rosnącego zapotrzebowania na kadrę medyczną. Dlatego będziemy inwestować w rozwiązania, które wspierają pracę lekarzy, pielęgniarek czy diagnostów. W kolejnych latach wprowadzimy liczne usprawnienia do infrastruktury IT, tak aby ułatwiała codzienne zadania personelu medycznego, a pacjentom samodzielne zarządzanie usługami medycznymi przez portal mojePZU. 

Nieodzownym elementem operacjonalizacji strategii będą innowacje, które już teraz z sukcesem funkcjonują w naszych placówkach medycznych. W tym celu stawiamy na  współpracę ze startupami medycznymi, np. w ramach inicjatywy Top Diruptors in Healthcare monitorującej polski sektor medtech. Przykładem udanej współpracy jest wdrożenie do naszej sieci diagnostycznej modelu AI stworzonego przez firmę BrainScan, który skraca czas wykrycia udaru mózgu z kilku godzin do kilku minut. 

Mam świadomość, że przed nami kilka lat pełnych wyzwań, którym jako spółka musimy sprostać. Z drugiej strony, gdybyśmy jako Zarząd nie mieli pewności, że jesteśmy w stanie im podołać, nigdy nie stworzylibyśmy tak ambitnej strategii. Głęboko wierzę, że z profesjonalnym i zaangażowanym zespołem na pokładzie jesteśmy w stanie zrewolucjonizować rynek i zmienić podejście Polaków do dbania o własne zdrowie. Bo przecież zdrowie jest najważniejsze! ‒ dodaje Anna Janiczek.