08 marca 2024

IX Kongres Wyzwań Zdrowotnych okiem PZU Zdrowie

PZU Zdrowie
Już po raz dziewiąty Katowice zamieniły się w centrum debaty o polskim systemie ochrony zdrowia. W dniach 7-8 marca w Międzynarodowym Centrum Kongresowym odbył się Kongres Wyzwań Zdrowotnych (HCC) – jedna z najważniejszych w Polsce konferencji naszej branży. Ekspertki PZU Zdrowie wzięły udział w debatach na temat innowacji, ubezpieczeń zdrowotnych oraz promocji zdrowia.

Kongres Wyzwań Zdrowotnych to wyjątkowe wydarzenie, które pozwala poznać system ochrony zdrowia z różnych perspektyw, m.in. strony publicznej, świadczeniodawców, organizacji zrzeszających zawody medyczne, ośrodków naukowych i prywatnych firm medycznych. 

Wydarzenie otworzyła rozmowa z Minister Zdrowia Izabelą Leszczyną. – Słucham mądrych ludzi, którzy znają system, „myślą pacjentem” i są rozsądni. Od początku spotykam się z przedstawicielami poszczególnych grup zawodów medycznych – powiedziała o współpracy branżowej szefowa resortu zdrowia. W wywiadzie, który przeprowadziły redaktor naczelna Rynku Zdrowia, Paulina Gumowska i dziennikarka Dziennika Gazety Prawnej, Klara Klinger, poruszone zostały kierunki zmian w ochronie zdrowia. Wybrzmiały kwestie opieki zdrowotnej nad matką i dzieckiem, reformy szpitali, składki zdrowotnej dla przedsiębiorców czy Krajowej Sieci Onkologicznej i Krajowej Sieci Kardiologicznej.

 

Nowe technologie w medycynie

Panel „Nowe oczekiwania rynku” został poświęcony nowościom w branży medtech oraz twórcom najciekawszych rozwiązań. Eksperci przedstawili swego rodzaju krajobraz innowacji w polskiej medycynie. Zwrócili uwagę na to, jakie rozwiązania powstają i do kogo są kierowane oraz na jakie problemy w ochronie zdrowia odpowiedzią mogą być właśnie nowe technologie. Eksperci zgodzili się, że w najbliższych latach innowacje medyczne znajdą szerokie zastosowanie szczególnie w dziedzinie opieki senioralnej, medycynie pola walki oraz analizie big data. Spojrzenie na współpracę ze start-upami z perspektywy jednego z liderów branży prywatnej opieki medycznej przedstawiła Weronika Dejneka, p.o. prezes Zarządu PZU Zdrowie. – Startupy mają ten apetyt na ryzyko, który pozwala rozwijać nowatorskie rozwiązania i następnie wdrażać przez dużych operatorów. W PZU Zdrowie wykorzystujemy przede wszystkim takie narzędzia, który usprawniają proces diagnostyczny i wspierają edukację personelu – powiedziała. 

W dyskusji moderowanej przez Jakuba Styczyńskiego z Rynku Zdrowia i Dianę Żochowską z Medonet wzięli udział także: Jakub Chwiećko, lekarz pediatra, partner zarządzający w Naczelnej Izbie Lekarskiej (Sieć Lekarzy Innowatorów); dr Karolina Maria Nowak, dyrektor Wydziału Innowacji i Rozwoju Biotechnologii w Agencji Badań Medycznych; Grzegorz Rychwalski, wiceprezes zarządu Polskiego Związku Pracodawców Przemysłu Farmaceutycznego - Krajowi Producenci Leków.

Kongresowi towarzyszył konkurs Start-Up-Med, którego celem jest wyłonienie innowacji produktowych lub procesowych, o istotnym znaczeniu dla pacjentów i systemu opieki zdrowotnej oraz znacznej opłacalności. Debata stanowiła podsumowanie 6. edycji konkursu, który został rozstrzygnięty w pierwszym dniu wydarzenia. Jury, w którego skład weszli m.in. Jakub Chwiećko, Ligia Kornowska oraz prezes PZU Zdrowie Weronika Dejneka, wybrało wyróżniające się rozwiązania spośród rekordowej liczby 85 zgłoszeń. Wśród kryteriów oceny były m.in.: nowość rozwiązania i korzyści wynikające z wdrożenia dla pacjentów lub świadczeniodawców. W kategorii „Start-up” nagrodę otrzymała firma BrainScan za system wspierający radiologów w analizie tomografii komputerowej mózgu. Natomiast w kategorii „Ośrodek medyczny/naukowy” nagroda powędrowała do Śląskiego Uniwersytetu Medycznego za urządzenie medyczne do pozaustrojowego utleniania krwi. Nagrody specjalne czytelników portalu Rynek Zdrowia otrzymały: platforma ze wsparciem psychologicznym Give And Get Help oraz Śląski Uniwersytet Medyczny za model zarządzania opieką podiagnostyczną pacjentów z chorobą Alzheimera. 

 

Ubezpieczenia zdrowotne

Według danych Polskiej Izby Ubezpieczeń, na koniec III kwartału 2023 r. prywatne ubezpieczenie zdrowotne miało 4,69 mln Polaków. Kwestia prywatnej opieki medycznej również znalazła się w agendzie Kongresu. Podczas panelu „Ubezpieczenia zdrowotne” prelegenci rozmawiali o potencjale prywatnej opieki medycznej i jej wyróżnikach. – W sektorze prywatnym pojawia się konieczność nieustannego badania zadowolenia klienta i usprawniania procesu opieki, aby budować wartość, za którą pacjent chce zapłacić Weronika Dejneka, p.o. prezes Zarządu PZU Zdrowie

Pierwszy kwartał roku to czas, w którym klarują się trendy, dlatego nie zabrakło pytań o to, co obecnie i w przyszłości będzie cieszyć się największą popularnością w kategorii benefitów zdrowotnych. – Pracodawcy podążają za modą na zdrowie. Standardowe pakiety przestają być już wystarczające, pracownicy chcą obejmować opieką całe rodziny, w tym rodziców czy teściów. Wśród pracodawców widoczna jest troska o dobrostan pracownika. Coraz częściej pojawiają się zapytania o wsparcie psychologiczne, dietetyczne i szeroko pojęte usługi lifestyle. Wynika to także ze strategii ESG firm oraz chęci wyróżnienia atrakcyjnymi benefitami w procesie rekrutacyjnym – wyjaśniła prezes Dejneka.

W spotkaniu prowadzonym przez Jana Kadzikiewicza, redaktora naczelnego serwisu Polityka Zdrowotna, uczestniczyli również: Artur Białkowski, prezes zarządu Pracodawcy Medycyny Prywatnej, członek zarządu Medicover; prof. Jarosław J. Fedorowski, prezes Polska Federacja Szpitali; dr Andrzej Mądrala, wiceprezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Szpitali Prywatnych, członek Rady Pracodawców RP; Krzysztof Zdobylak, ekspert Naczelnej Rady Lekarskiej ds. transformacji i strategii rozwoju systemu ochrony zdrowia.

 

Promocja zdrowia i profilaktyki

Drugiego dnia wydarzenia odbyła się debata „A gdybyśmy tak byli najzdrowszym narodem Europy?” na temat promocji zdrowia i profilaktyki. Paneliści dyskutowali o skuteczności działań takich jak programy profilaktyczne, regulacje prawne i kampanie społeczne, oraz roli mediów społecznościowych w szerzeniu informacji o zdrowiu. – Komunikacja jest skutecznym narzędziem do zmiany postaw, pod warunkiem, że idą za nią dalsze rozwiązania dla pacjenta, dzięki którym mogą podjąć działanie. Oprócz mediów społecznościowych dużą rolę w edukacji zdrowotnej odgrywają platformy factcheckingowe, czyli portale prowadzone przez niezależne organizacje, których zadaniem jest weryfikacja informacji pojawiających się w sieci – skomentowała Rozalia Derewenda-Zasłona, kierowniczka Zespołu Komunikacji, reprezentująca PZU Zdrowie.

Szukając odpowiedzi na tytułowe pytanie, prelegenci zgłębili praktyki prozdrowotne stosowane w innych krajach, a także przyjrzeli się nawykom i zwyczajom Polaków, które wpływają na wprowadzanie zmian w systemie ochrony zdrowia. – Z naszych badań wynika, że pracownicy w przeważającej większości oczekują zaangażowania pracodawcy w działania prozdrowotne. Natomiast w interesie pracodawcy jest to, aby pracownicy widzieli wartość w oferowanych benefitach i faktycznie korzystali z dobrze dopasowanych pakietów. Tu również kluczową rolę odgrywa komunikacja towarzysząca wdrożeniu takiego rozwiązania do firmy. Choć obecnie działania promocyjne odbywają się w dużej mierze online, nie bez znaczenia są także akcje stacjonarne w miejscu pracy, np. Strefy Zdrowia, które mogą dać pracownikom impuls do sprawdzenia stanu zdrowia i później kontynuowania procesu leczenia w placówce – dodała Rozalia Derewenda-Zasłona.

W rozmowie moderowanej przez dr Agnieszkę Graczyk-Szuster, prezeskę Fundacji Kobiety Medycyny, założycielkę i prezeskę „Doktor od Serca”, doświadczeniami w zakresie komunikacji medycznej podzielili się także: dr Michał Domaszewski, lekarz rodzinny i założyciel sieci partnerskiej „Ambasadorzy Zdrowia”; Ewa Jankowska, prezes PASMI Związek Pracodawców „Polski Związek Producentów Leków Bez Recepty”; Iwona Kania, zastępca rzecznika prasowego Naczelnej Izby Lekarskiej; dr Justyna Kaźmierczak, prezes rady Śląskiej Izby Aptekarskiej, prezes Czwartej Apteki „Zdrowit”; dr Olga Rostkowska, wiceprezes Okręgowej Rady Lekarskiej w Warszawie. 

Retransmisje debat dostępne są na stronie Kongresu Wyzwań Zdrowotnych. Relacje z sesji znajdą się również na portalu Rynek Zdrowia.

PZU Zdrowie jest jednym z największych ogólnopolskich operatorów medycznych. W sieci medycznej PZU Zdrowie jest: 130 placówek własnych, w tym pracownie diagnostyki obrazowej, 2400 placówek partnerskich w 600 miastach w Polsce, infolinia medyczna, portal pacjenta mojePZU oraz Centrum Telemedyczne. PZU Zdrowie zapewnia opiekę zdrowotną w formie abonamentów dla firm oraz klientów indywidualnych i w ramach NFZ.